Pasen en de ‘Plaatsvervanger’

Column – In het bedrijf waar ik werk is ook een bibliotheek. In deze bibliotheek is het gebruikelijk dat degene die een boek leent, een kaartje met de titel van het boek en een registratienummer uit het boek neemt, zijn naam en de datum erop schrijft en dit kaartje op de plank legt in plaats van het boek. In ons bedrijf wordt dit kaartje een ‘plaatsvervanger’ genoemd. De plaatsvervanger vertelt aan iedereen die naar de plank kijkt: Ik heb hier de plaats van iemand anders ingenomen!

In de Bijbel staat een bijzonder verslag waarin een plaatsvervanger voor een verrassende wending zorgt. U kent wel het verhaal van Abraham en Isaak. God had Abraham een ontelbare schare nakomelingen beloofd, maar Abraham was inmiddels 100 jaar oud toen eindelijk zijn enige zoon, die hem door God was aangekondigd, werd geboren.

Een paar jaar later, volgens Genesis 22, “stelde God Abraham op de proef met deze woorden: Neem je zoon, je enige zoon, die je liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria en offer hem daar als brandoffer op een van de bergen die Ik je zal noemen!”

Wat een schrik

Ik durf me nauwelijks de vreselijke schrik voor te stellen die Abraham bij deze woorden moet hebben aangegrepen! Hij had zo lang gewacht op de beloofde zoon en nu dit bevel! Maar Abraham spreekt niet tegen of klaagt niet, maar gehoorzaamt Gods opdracht: hij staat vroeg op, zadelt de ezels, wekt zijn zoon, splijt hout, pakt het mes en het vuur en gaat met Isaak en twee knechten op weg voor deze ongelooflijk moeilijke reis. Al snel laten ze de knechten achter en gaan ze met z’n tweeën verder. Onderweg, als Izaäk zijn vader vraagt naar het offerdier, zegt Abraham dat God Zelf het schaap voor het brandoffer zal kiezen…

Op de plaats die God gekozen heeft, bouwen ze samen het altaar, dan bindt Abraham Isaak vast, legt hem op het altaar en begint hem te offeren volgens Gods instructies!
Ik krijg tranen in mijn ogen als ik eraan denk hoe Abrahams hart van pijn moet hebben gehuild, maar Abrahams gehoorzaamheid is groter dan zijn pijn. Ik verwonder mij over de gehoorzaamheid van Isaak, die zeker veel sterker was dan zijn oude vader, maar die ook boog voor Gods bevel – en ik vermoed dat het hart van God de Vader op dat moment ook heel zwaar werd! Want Hij wist precies de uitkomst van dit verhaal en ook de uitkomst van het verhaal van Zijn Zoon!

God grijpt in

En juist als Abraham op het punt staat zijn zoon te offeren, grijpt God in en roept hem deze woorden toe: ‘Strek uw hand niet uit naar de jongen en doe hem geen kwaad! Want nu weet ik dat gij God vreest, omdat gij uw zoon, uw enige zoon, mij niet hebt onthouden. – En Abraham hief zijn ogen op en keek, en zie, daar was een ram achter in het struikgewas, vastgehouden door zijn horens. Toen ging Abraham heen, nam de ram en offerde hem als brandoffer in plaats van zijn zoon.

Pasen

Terwijl u deze regels leest, vieren we opnieuw Pasen en gedenken we het sterven van de Heer Jezus op Golgotha – en Zijn opstanding op de derde dag. Het is dus tegelijkertijd ook een herdenking van deze unieke Plaatsvervanger voor mij en u – zijn we ons daar eigenlijk wel van bewust?

Isaak en Jezus hebben iets gemeen: beiden waren de enige, geliefde zoon van hun vader en toch was er een diepgaand verschil, want voor Jezus was er geen plaatsvervanger zoals voor Isaak: Jezus was onze Plaatsvervanger op Golgotha aan het kruis! Waar Hij hing was de plaats waar ik en u terecht thuishoorden!

Goede werken

De Heer Jezus moest daar onze plaats innemen omdat wij onszelf niet konden redden! Ook al vinden we het helemaal niet leuk, maar alle goede werken hebben geen enkel nut, hoe goed we het ook bedoelen! De zonen van Korach verwoorden het zo in Psalm 49 in de verzen 8 en 9: ‘Niemand van hen kan zijn broeder metterdaad verlossen, hij kan God zijn losgeld niet geven. De losprijs voor hun leven is immers te kostbaar en zal voor eeuwig ontoereikend zijn.

God wil niet dat een mens verloren gaat, daarom stierf Jezus in onze plaats als Plaatsvervanger. Hij alleen kon God het losgeld voor onze zielen betalen! Gods aanbod van genade geldt nog steeds voor iedereen die het wil aannemen. Jezus heeft er de hoogste prijs aller tijden voor betaald – voor ons daarentegen kost het niet veel: wij hoeven ‘slechts’ voor onszelf tegenover God te erkennen dat we zonder Jezus hopeloos verloren zijn en Jezus om vergeving te vragen vanwege onze schuld en zonde! Niet meer – maar ook niet minder! Kom tot Jezus – Hij wacht op je!

Lars Krüger

Lars Krüger woont samen met zijn vrouw in Duitsland en is een groot liefhebber van de natuur. Hij is actief in de plaatselijke evangelische gemeente. Regelmatig is Lars met zijn fotocamera te vinden in de natuurgebieden rond zijn woonplaats. Voor christelijknieuws.nl schrijft hij over zijn belevenissen en ervaringen en trekt hij mooie parallellen met gedachten uit de Bijbel. Vertaling artikel: redactie christelijknieuws.nl

NederlandsWeekblad.nl maakt gebruik van cookies